GPS lokality: 49.3782971, 18.5462093.
Časť obce
Vysoká nad Kysucou s názvom Vrchrieka má svojim návštevníkom čo ponúknuť. Nájdu
tu krásnu prírodu i mnohé osady s tradičnými chalupami. Zároveň sa
však jedná o lokalitu so zaujímavou históriou.
Vrchrieka sa spomína už
v roku 1616 v jednej z listín palatína Juraja Turzu, Velička
(2017). Ďalšie svedectvo o osídlení Vrchrieky nám dokladajú mapy I.
vojenského mapovania z 18. storočia, kedy sa tu nachádzalo roztrúsené
osídlenie. O storočie neskôr prebiehalo ďalšie, v poradí druhé vojenské
mapovanie a v miestach dnešnej Vrchrieky nás zaujme veľký sídelný
celok s názvom „Ljeskova.“ S názvom Vrchrieka sa stretávame i na mapových
listoch III. vojenského mapovania (koniec 19. storočia), presný názov oblasti znie:
„Vrch rjeka.“ Na uvedených mapách sa spomína i hostinec pod skratkou: „w.h.“
a s názvom „Kameny Križ.“ Názov hostinca zrejme odvodili od kamenného
kríža z roku 1760, ktorý stojí už v katastri obce Veľké Rovné. Samotná
časť obce Vrchrieka v minulosti spadala pod Veľké Rovné. Bolo tomu tak až do
roku 1902, kedy bola Vrchrieka začlenená pod obec Vysoká nad Kysucou, zdroj: www.vysokanadkysucou.sk. V súčasnosti
na Vrchrieke môžeme navštíviť viaceré osady, napríklad i osadu Adaše a Mondíky.
Z historického
hľadiska je Vrchrieka zaujímavou i vďaka drotárskej rodine Hunčíkovcov. Prvým významným členom tejto rodiny bol Štefan
Hunčík (starší), ktorý spoločne s Jozefom Krutošíkom (pochádzal
z neďalekej časti obce Jedľovník, kde nechal postaviť kaplnku)
založili v roku 1868 v Moskve továreň, ktorá produkovala drôtené a plechové
výrobky. Dvojici
Hunčík – Krutošík sa v podnikaní začalo dariť. Svoje rodiny, ktoré
zanechali v rodnom kraji
navštevovali dvakrát ročne, avšak nikdy nie spoločne.
V roku 1872
postavil Štefan Hunčík (starší) dom, ktorý rodina nazývala „Stará izba.“ Dom
stojí dodnes v časti Vrchrieka v osade Adaše, tvorí ho obytná a hospodárska
časť. Obe časti vytvárajú uzatvorený priestor, dvor. Podobné typy príbytkov sú
na Kysuciach vzácnosťou. Azda totožný objekt stojí napríklad v časti
Jedľovník (Vysoká nad Kysucou) v osade Stredná Šatina; /osadami-kysúc/vysoka-nad-kysucou. V štíte
„Starej izby“ sa nachádza malý výklenok so sochou ukrižovaného Ježiša Krista.
Neďaleko domu stojí zvonica, ktorú v osade dali postaviť Hunčíkovci.
Štefan Hunčík
(starší) zomrel v roku 1903, pochovaný je na cintoríne vo Vysokej nad
Kysucou, kde má nádherný náhrobok. Drotárske remeslo otca prevzali jeho
synovia Štefan a Jozef, ktorí sa narodili v rodičovskom dome v „Starej
izbe.“ V remesle svojho otca pokračoval i syn Jozefa Krutošíka,
Imrich.
Novej generácii drotárov sa v Rusku darilo až do vypuknutia
revolúcie v roku 1917. Bratia Hunčíkovci
sa domnievali, že nepokoje ustanú a obaja zotrvali v Moskve. Štefan
Hunčík (mladší) finančné prostriedky rodiny premenil na zlato, a to zakopal na
záhrade. Nakoľko situácia v Moskve nemala konca, poslal Štefan svoju
manželku i deti späť na Vrchrieku. Deti sa dostali domov, avšak manželka
cestu neprežila, pochovaná je v Rumunsku.
Jozef Hunčík
sa zúčastnil zahraničného odboja, avšak v roku 1919 obaja bratia opúšťajú
Rusko. Štefanovi Hunčíkovi sa do rodnej krajiny podarilo vrátiť vďaka pomoci Červeného
kríža. Istý čas sa venoval chovu hydiny na juhu krajiny a v začiatkoch II.
svetovej vojny sa vrátil do otcovského domu; „Starej izby“ na Vrchrieku. V dome
si otvoril pohostinstvo a svojim zákazníkom zaobstaral dokonca i biliardový
stôl.
Jozef Hunčík
odišiel z Ruska s celou rodinou bez majetku. Jeho syn Alojz bol
nedobrovoľným odvedencom Červenej armády, a v tom istom roku, keď
jeho otec opúšťal Rusko, dezertoval. Vrátil sa späť na Vrchrieku do nového domu,
ktorého výstavbu jeho otec dokončil roku 1904. Tento nový dom rodina
volala „Nová izba.“ Architektonicky zaujímavý objekt sa dodnes nachádza
v osade Mondíky v časti Vrchrieka.
Zlato, ktoré
Štefan Hunčík (mladší) zakopal v Moskve sa údajne nikdy nenašlo. Drotár dokonca
nakreslil na papier i polohu, kde „poklad“ ukryl. Túto informáciu
odovzdal doktorovi Alexandrovi Klikovi, ktorý chorého Štefana Hunčíka často
navštevoval. Doktor Klika „lokalitu s pokladom“ nikdy nenavštívil.
Štefan
Hunčík (mladší) v roku 1963 zomiera, pochovaný je pri svojom otcovi na cintoríne vo
Vysokej nad Kysucou. Vďaka svojim
podnikateľským úspechom si vyslúžil pomenovanie „drotársky kráľ.“
„Stará i Nová izba“ sú od seba vzdialené
necelých 130 metrov a obe nehnuteľnosti sú v súkromných rukách. Sú
nemými svedkami zaujímavej a zároveň smutnej histórie rodiny Hunčíkovcov.
Vo fotoalbume zaujme čiernobiela fotografia, na ktorej je zachytená Vrchrieka, pohľad z Lubov 1933 (K. Masnica), zdroj: Monografia Vysoká nad Kysucou. Dominantou fotografie je nesporne objekt "Novej izby."
Zdroj informácií: ADAMUSOVÁ, J. – HALLONOVÁ, K. – KENDROVÁ, K. – KONTRIK, A. – VÁLEKOVÁ, M.: Drotárstvo. Martin: Matica slovenská, 2010. ISBN 978-80-7090-998-0. Monografia Vysoká nad Kysucou.
KONTRIK, A.: Neroľnícke zamestnania v kysuckej časti
Javorníkov. In: Javorníky, Veľká kniha o nemalom pohorí. Matica slovenská.
Martin 2016. ISBN 978-80-8128-129-7. VELIČKA, D.: Dejiny osídlenia Kysúc. Združenie Terra
Kisucensis, 2017. ISBN 978-80-969922-6-3. www.geni.com
www.vysokanadkysucou.sk.
GPS lokality "Stará izba:" 49.360746, 18.546681.
GPS lokality "Nová izba:" 49.361319, 18.545083.
Rok vytvorenia fotoalbumu: 2021 - 2022.
Poloha "Starej izby"
Poloha "Novej izby"
GPS lokality: 49.379417, 18.546778.
Sakrálna stavba ukrytá v lese...
V časti obce Vysoká nad Kysucou s názvom Vrchrieka
sa v lesoch ukrýva malá sakrálna stavba, ktorú zasvätili Panne Márii
Lurdskej. Objekt nachádzajúci sa v nadmorskej výške približne 787 metrov
je známy pod názvom Kaplnka Panny Márie Lurdskej na Lazoch. Staviteľ, prípadne
stavitelia objektu zostávajú dodnes neznámy. Napriek tomu môžeme približný
vznik určiť vďaka II. vojenskému mapovaniu, ktoré na území Slovenska prebiehalo
v rokoch 1819 – 1858.1 To znamená, že objekt existoval už rokoch
pre mapovaním, prípadne vznikol v priebehu mapovania.
Na mapových listoch II. vojenského mapovania nájdeme objekt
zakreslený tradične v podobe malého červeného kruhu s krížikom. Toto
mapovanie zachytilo ešte jednu zaujímavosť. Od súčasného objektu v časti Vrchrieka
viedla cesta do doliny, respektíve do obce Vysoká nad Kysucou. Vrchrieka
patrila pôvodne pod obec Veľké Rovné. Až v roku 1902 bola táto časť
pričlenená k obci Vysoká nad Kysucou.2 Cesta sa približne v polovici
kopca rozchádzala a tvorila dve samostatné trasy, ktoré následne vyúsťovali na hlavnú
cestu. A práve na tejto križovatke ciest je zakreslený ďalší sakrálny
objekt. Stotožniť ho zrejme môžeme s dodnes existujúcou Kaplnou Blahoslavenej
Panny Márie, ktorá bola postavená v roku 17763 a nachádza sa
necelých 400 metrov od Kostola sv. Matúša.
Kaplnka, či božie muky?
Sakrálna stavba v časti Vrchrieka sa tradične označuje
pod pojmom „kaplnka.“ V podstate sa takto uvádzajú všetky sakrálne
objekty, a to nielen na Kysuciach. Pritom sa neprihliada na ich veľkosť,
či využitie. Dovolím si tvrdiť, že pritom Kaplnka Panny Márie Lurdskej patrí do
kategórie „božie muky.“ Na túto problematiku mi dal jasné a zrozumiteľné vysvetlenie
Mgr. Drahomír Velička, PhD., ktorý je autorom viacerých skvelých publikácií o histórii
regiónu Kysuce. Aký je teda rozdiel medzi kaplnkou a božími mukami?
Jednoduchý ... Kaplnka je objekt, do ktorého môžeme vojsť. A tu by sme
mohli nadviazať na vznik sakrálnej stavby v časti Vrchrieka. Objekt sa
nachádza neďaleko osady, či skôr samoty U Ježíkov.
V súčasnosti a vplyvom zalesnenia (70. roky 20. storočia) božie muky
obklopuje pomerne hustý les.
V minulosti tomu tak nebolo. Nasvedčuje tomu čierno-biela
fotografia, ktorá je súčasťou informačnej tabule umiestnenej pri objekte. Na
fotografii môžeme v popredí vidieť rodinu Rybičkovcov a v pozadí
božie muky, ktoré sú obklopené lúkami. Fakt, že sa tu v minulosti lúky, respektíve
pasienky, role nachádzali potvrdzuje i mapový klient ZGBIS. Terénne mapy
jasne ukazujú, že božie muky sú obkolesené množstvom bývalých rolí. Ak by sa
vrátili v čase, božie muky by na kopci Vrchrieky „svietili“ široko – ďaleko
ako maják. Božie muky v týchto miestach mohli byť postavené jednotlivcom i skupinou
obyvateľov. Veď kameňa bolo na Kysuciach vždy dostatok.
Prečo boli božie muky postavené?
Božie muky postavili buď ako
miesto k modlitbe, alebo ako pripomienku na šťastné i nešťastné udalosti.
„Vznikali ako pamätníky šťastných i
tragických udalostí v živote dedinskej pospolitosti, rodín i jednotlivcov,
akými sú morové a cholerové epidémie, uzdravenie z choroby, prežitie
nehody, uctenie zomretých, uzmierenie sporov a iné. Umiestňovali sa uprostred
dediny, pri rodinných domoch, na výpadových a krížnych cestách, na hraniciach
chotárov a iných významných a povesťami opradených miestach.“4
Takúto teóriu o vzniku božích múk uvádza Centrum pre tradičnú ľudovú
kultúru.
O jednej povesti,
respektíve legende hovorí i text na informačnej tabuli pri objekte.
Ústrednou postavou legendy je sirota Janko, ktorý v týchto miestach
pásaval kravy, až kým ho jedna nepovláčila do skalách a kríkoch, následkom
čoho malý pastier zomrel. A práve v týchto miestach obyvatelia
postavili božie muky. Pamätníci spomínajú, že k objektu sa chodievali modliť
hlavne v októbri, čo bol mesiac ruženca.5
„Vhodná“ obnova ...
Božie muky boli pravdepodobne
postavené z kameňa, na ktorý bola aplikovaná vápenná omietka, strechu
zrejme tvoril drevený šindeľ. Zub času objekt postupe
znehodnocoval, a tak sa okolo roku 1970 pristúpilo k „obnove.“ Opravu za
účasti miestnych obyvateľov zrealizoval pán Miroslav Zahatlan.5 Žiaľ
božie muky nevhodne upravili za použitia brizolitovej omietky, okná a strechu
(vtedy už plechovú) namaľovali modrou farbou.
Ďalšia rana pre božie muky, i keď
dobre mienená prišla v roku 2014. O „obnovu“ sa postarali bývalí obyvatelia
Vrchrieky, konkrétne manželia Adamčíkovci, Kováčikovci, Nekorancovci, rodina
Zahatlanová i pán Rybička a pán Pavlík. Okolo božích múk vybudovali
oplotenie a lavičky.5
V súčasnosti sa pri
objekte nachádza i malý zvonček. Božie muky sú omietnuté jemnejšou
omietkou, fasáda má biely nádych, oplechovanie a strecha sú natreté
červenou farbou. V hlavnej nike, ktorá je prístupná cez otvárateľné krídlo
malého okna nájdeme sochu Panny Márie. Šambrány, respektíve orámovanie každej niky
je zvýraznené zelenou farbou. Výška objektu je približne 4 metre a štvorcový
pôdorysy má pomer strán asi 1,5 x 1,5 metra.
Zdroj informácií: 1 https://www.pamiatky.sk/mapy-1-2-a-3-vojenskeho-mapovania 2 https://www.vysokanadkysucou.sk/sk/osady/3890-miestna-cast-vrchrieka 3 https://zilina-gallery.sk/picture.php?/65831/category/4405 4 https://www.ludovakultura.sk/polozka-encyklopedie/bozie-muky/ 5 Informačná tabuľa umiestnená pri objekte
GPS lokality:
49.366045, 18.544014.
Miesto vytvorenia fotoalbumu: marec 2024.
GPS lokality: 49.377136, 18.501703.
GPS lokality: 49.379203, 18.545743.
Semeteš, časť obce Vysoká nad Kysucou, ktorou sa kľukatí
cesta č. 541. V istom bode tejto cestnej komunikácie je takmer nemožné
prehliadnuť na krajnici do výšky týčiaci sa objekt. Pripomína tragické
udalosti, tie sa v týchto miestach udiali v závere druhej svetovej
vojny.
Spomínaný objekt poznáme predovšetkým pod názvom „pamätník“.
Málokto však vie, že tento pamätník patrí medzi nehnuteľné národné kultúrne
pamiatky Slovenskej republiky a v príslušnom registri je evidovaný
pod pomenovaním „pomník“.
Semetešská tragédia
Tragédiu, lepšie povedané vraždenie miestneho obyvateľstva,
v tom čase z osady Semeteš, vnímame v súčasnosti ako najväčšiu
vojenskú popravu, ku ktorej došlo na Kysuciach počas obdobia druhej svetovej
vojny.1
Dňa 20. apríla 1945 sa osada Semeteš a jej obyvatelia
pomaličky prebúdzali z nočného spánku. V rovnakom čase touto oblasťou
prechádzali nemecké jednotky. Z Veľkého Rovného mali namierené smer
Turzovka. Ako uvádza kolektív autorov v knihe Kysuce 1938 – 1945, zrejme sa
jednalo o vojakov z kozáckeho regimentu 580. Ost – Reiter – Abteilung
(Russ.). Títo vojaci boli na ústupe z horného Považia na Moravu.
V osade Semeteš jeden z týchto vojakov narazil na mínu, ktorú na
cestu umiestnili neznámi partizáni. Po výbuchu míny zostali na mieste ležať
mŕtvi dvaja vojaci a jeden kôň.1 Informačná tabuľa pri
pamätníku zmieňuje, že k výbuchu došlo pod osadou a mína
zabila niekoľko koňov.
Z nastraženej míny začali ostatní vojaci ihneď
upodozrievať obyvateľov z osady Semeteš. Bez dlhého váhania sa rozhodli
pomstiť smrť svojich druhov na miestnom obyvateľstve. Vtrhli do neďalekých
chalúp a ešte z postelí vyťahovali ľudí oblečených v nočnej bielizni.
Niektoré príbytky dokonca podpálili. 1 Celkovo vojaci zoskupili 18
mužov, ktorých zoradili do trojstupov. Plánovali ich odviesť na vypočúvanie do
Turzovky.2 V Turzovke sídlilo nemecké veliteľstvo, ktoré ihneď
vydalo príkaz zhromaždiť mužov a bez milosti všetkých na mieste popraviť. Na
popravu použili vojaci guľomet. Aby sa uistili, že sú všetci mŕtvi, neváhali
použiť ešte pištoľ zblízka.1 Z osemnástich mužov bolo pri ceste usmrtených
sedemnásť. Ako zázrakom prežil iba hostinský Štefan Cipár. Ďalší muži prišli
o život v neďalekom lese, Jozefa Gumančíka vojaci zastrelili
s dieťaťom na rukách.2
Dňa 20. apríla 1945 bolo celkovo zastrelených 21 obyvateľov Vysokej nad Kysucou vo veku od 16 do 51 rokov
1. Jozef BANČÁK, 38 ročný, robotník, mal 3 deti
2. Ján BOBČÍK st., 43 ročný, obchodník, mal 4 deti
3. Ján BOBČÍK ml., 25 ročný, obchodník, mal 1 dieťa
4. Anton BOJDA, 18 ročný, slobodný robotník
5. Ernest BOJDA, 38 ročný, robotník, mal 2 deti
6. Alojz BREZINA, 25 ročný, robotník, mal 1 dieťa
7. Jozef CIPKO, 16 ročný, slobodný robotník
8. Emil DŽAVÍK, 19 ročný, slobodný obchodný
pomocník
9. František DŽAVÍK, 25 ročný, slobodný robotník
10. Jozef DŽAVÍK, 38 ročný, klampiar, mal 3 deti
11. Edmund GÁVOR, 18 ročný, slobodný robotník
12. Viliam GÁVOR, 16 ročný, slobodný robotník
13. Jozef GUMANČÍK, 25 ročný, robotník, mal 3 deti
14. Jozef KADUCH, 33 ročný, slobodný robotník
15. Štefan KADUCH, 28 ročný, slobodný robotník
16. Alojz KMECÍK, 31 ročný, slobodný čašník
17. Adam PIPÍK, 38 ročný, mal 1 dieťa
18. Ján PIPÍK, 18 ročný, slobodný stolársky tovariš
19.
Jozef PIPÍK, 35 ročný, robotník, mal 1 dieťa
20. Milan PIPÍK, 20 ročný, slobodný robotník
21. Jozef SKÝPALA, 51 ročný, robotník, mal 3 deti
(Zdroj: Informačná tabuľa pri pamätníku a text na
pamätníku).
Popravu prežil iba Štefan Cipár
Štefan Cipár popísal tragédiu nasledovne: „Keď som zbadal,
že jediný po streľbe stojím, rýchlo som spadol medzi nich. Guľka
z guľometu mi odrela plece. Fašisti povyťahovali z púzdier pištole
a každému chlapovi ešte strelili do hlavy. Guľka z pištole mi išla
zozadu do krku a prešla mi tvárou von. Keď som sa prebral, bolo po
všetkom.“2
Štefan Cipár bol otcom akademického maliara
Miroslava Cipára, ktorý mal v čase tragédie desať rokov a pamätá si,
že sa otec večer vrátil domov, bol celý od krvi a povedal: „Všetkých nás
zastrelili.“2
Miroslav Cipár neskôr opísal túto udalosť z rozprávania
svojho otca takto: „Všetkých postrieľali z dvoch guľometov. Jeden strieľal po
nohách a druhý po hlavách. Jediný, ktorý nedostal nijakú strelu bol môj otec,
hoci nestál na kraji. Aj napriek tomu sa pustil na zem. Predstieral, že tiež
padol. Každého však zblízka dostrelili ranou istoty. Táto strela mu prenikla do
tyla a vyšla pri nose. V istom momente bol pokoj a vtedy môj otec zdvihol
hlavu, rozhliadol sa, čo sa deje. A odplazil sa do potoka.“ 3
V júli 1945 rozhodol Miestny národný výbor vo Vysokej
nad Kysucou, že popraveným mužom bude na mieste tragédie postavený pomník. Objekt
bol odhalený dňa 29. augusta 1945, teda v deň výročia SNP. 2
V hornej časti pamätníka je osadená
mramorová tabuľa s menoslovom zavraždených mužov. Pod menami sa nachádza
vyrytý citát: „Jarček krvi z popravísk viac zmôže ako príval vody.“ Pri
pamätníku sa každý rok v mesiaci apríl koná pietna spomienka.
Zdroj ostatných informácií: 1 JANÍK, M. – JESENSKÝ, M. – MATULA, P. – PAŠTRNÁK, L. – TURÓCI, M.: Kysuce 1938 – 1945. Kysucké múzeum v Čadci, 2019. ISBN 978-80-89751-24-2. 2 Informačná tabuľa pri pamätníku. 3 https://www.teraz.sk/.../vysoka-nad.../131912-clanok.html.
GPS lokality: 49.360691, 18.574834.
Miesto posledného odpočinku popravených občanov sa nachádza
v spoločnom hrobe na cintoríne vo Vysokej nad Kysucou. Samotný pohreb sa konal
dňa 22. apríla 1945. K odhaleniu spoločného náhrobku došlo po dobrovoľných
zbierkach dňa 1. novembra 1945.1 Hrob popravených občanov
vedie príslušný register ako nehnuteľnú národnú kultúrnu pamiatku s názvom
„hrob spoločný s náhrobníkom“.
Tabuľa na
náhrobku obsahuje mená 21 popravených občanov i s uvedením ich veku
v čase tragédie. „Tu odpočívajú svoj večný sen dňa 20. apríla 1945
zavraždení občania obce Vysoká nad Kysucou – osada Semeteš.“
Zdroj informácií: 1 Informačná tabuľa pri pamätníku.